zondag 10 februari 2008

Sonderen voor dummies

We willen graag nog dit jaar nog starten met den bouw. Daarom werken we alle tijdrovende activiteiten zo snel mogelijk af. De grondstabiliteit bepaalt het type en de diepte van de funderingen. Om deze kost optimaal in te schatten zorg je best voor een boring of drie.

Omdat zekerheid primeert, sonderen we pas nadat we de handtekening van de vrederechter bezitten. Maar dat belet ons natuurlijk niet om prijzen op te vragen.

boren grondsondering
Ik startte mijn zoektocht op bouwinfo.be. Daar vond ik een handige lijstje met prijsvergelijking Vlaamse sonderingsbedrijven en hun boringen.

Voor een nieuwbouw wordt een drietal sonderingen van 10kN aangeraden. (Update: Dit moet 100 kN oftewel 10 ton zijn. )
Voor kleine bouwopppervlakten kunnen twee boringen volstaan. Belangrijk is dat de grond effen is, onbebouwd, en goed bereikbaar.

Zeven bedrijven hebben nu de kans om ons een prijsofferte op te maken.
Succes jongens.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

en? wat mag dat ghraptjen kosten?

Moosability zei

Ik heb nu al een stuk of 5 offertes binnengekregen. Ze liggen allemaal rond de 500 euro excl btw.

Ik wacht nog af en confronteer ze dan met de tegenprijzen. Wie weet kan ik er nog 20 of 50 eur afsnoepen.

Anoniem zei

sonderen doet me eerlijk gezegd aan iets heel anders denken, een blaassondage bv. of een maagsondage, ja , je bent verpleesgter og je bent het niet hé, maar dat ze de grond kunnen sonderen lijkt me nu ook wel plausibel, allez, succes met de sondage!

Anoniem zei

Wij hebben de onze laten zetten door Burges Geoconsult www.burges.be. op aanraden van de architect die zei dat we niet de duurste maar ook niet de goedkoopste te nemen. achteraf gezien was de architect super tevreden met het uiterst duidelijke funderingsadvies en goed verslag. echte aanrader..